مرتبط با ایرانمطلب‌ها

تخریب آثار تاریخی، بی‌طرفی وزارت میراث فرهنگی!

پاینده ایران

به گزارش «سیاوش‌ آریا» پژوهشگر میراث فرهنگی، قاچاقچیان زیر پای پادشاه ساسانی را خالی کردند!
وی می‌گوید «قاچاقچیان و سودجویان اموال تاریخی و فرهنگی به بهانه‌های خیال‌انگیز و پوچ یافتن گنج، به تازگی زیر پای شاهنشاه ساسانی در سنگ‌نگاره جهانی نامدار به پیروزی اردشیربابکان در فیروزآباد را کنده و خالی کردند. قاچاقچیان ۲ متر آن‌سو‌تر از سنگ نگاره را گودال ژرف و بزرگی پدید آورده و زمین را زیر و رو کرده‌اند، اما دست اندازی غارت‌گران میراث فرهنگی در همین جا پایان نمی‌یابد و در مسیر رسیدن به سنگ نگاره پیروزی اردشیر و در دامان کوه نیز بخشی از صخره کوه را شکسته و نشانه‌های نابخردی و نادانی خود را بر جای گذاشته‌اند که دل هر دوستدار تاریخ و فرهنگ ایرانی به درد می‌آید.»

وظیفه و نظر وزارت میراث فرهنگی در این باره چیست؟ آیا واقعا «قاچاقچیان» چنین تخریب شرم‌آور را انجام داده‌اند (که برای این تخریب زمان و هزینه قابل توجه صرف شده) یا دشمنان داعش‌منش فرهنگ ایرانزمین؟ چگونه است که این‌همه کار انجام شده (مانند شکستن صخره و ایجاد «گودال ژرف و بزرگ») ولی نه نیروی انتظامی و نه بازرسان وزارت متوجه چنین عملیات وحشیان انسان‌نما نشده‌اند؟ چگونه است که نیروی انتظامی با بهره‌گیری از همه تکنیک‌های نو مدعی می‌شود که بانوان بی‌حجاب از راه دوربین ها شناسایی و تحت تعقیب قرار می‌گیرند ولی میراث فرهنگی هزاران ساله کشور به تکرار مورد هجوم قرار می‌گیرند و کسی آنها را نمی‌بیند؟

وزیر مدعی است بودجه کافی به ایشان نداده‌اند!
اما در قانون بودجه ۱۴۰۲ بودجه شورای عالی حوزه علمیه ۶۱٪، بسیج سازندگی ۳۷۵٪، نهاد رهبری در دانشگاه‌ها ۴۱٪ افزایش یافته است. آیا از نیروهای بسیج «سازندگی» که روشن نیست چه وظایفی دارد و از افزایش بودجه ۳۷۵ درصدی برخوردار شده است نمی‌توان برای پیشگیری از «تخریب» آثار باستانی بهره برد؟

دولت حداقلی که اکثریت جامعه را نمایندگی نمی‌کند بیگمان اعتنایی هم به دغدغه مردم در باره تحکیم مبانی فرهنگی ایران تاریخی ندارد.

پاینده ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا